2011 m. rugsėjo 23 d., penktadienis

Svetimšalė. Lemtingas susitikimas. Pirma knyga

Žmonės dievina klijuoti etiketes. Sau, kitiems, gyviems žmonėms ir negyviems daiktams. Taip pat ir knygoms. Etikečių (be lipduko su kaina) D.Gabaldon „Svetimšalė“ turi sočiai. „Istorinis romanas“, „fantastinis romanas“, „meilės romanas“. Tikrovę labiausiai atitinka ta paskutinė.

Pasibaigus Antrajam pasauliniam karui Klerė džiaugiasi ramybe, atostogomis ir...savo vyru, Frenku. Antroji (po žmonos) Frenko aistra – istorija. Škotijoje jis aptinka savo protėvių. Klerės visas tas kapstymasis genealogijoje pernelyg nežavi. Ji dar nežino, kad su vyro giminaičiu jai teks susidurti akis į akį. Ir susitikimas bus ne iš maloniųjų.

Taip, „Svetimšalė“ teoriškai yra fantastinis romanas. Nes žmonėms šiaip jau sunkiai sekasi keliauti laiku – o Klerei tai padaryti pavyksta. Visai netyčia ji atsiduria XVIII-ame amžiuje. Pirmas jos sutiktas žmogus – gan grėsmingai nusiteikęs Randalas, tolimasis Klerės vyro giminaitis. Nuo išniekinimo ir mirties ją išgelbėja škotai. Nors visi stebisi keistokais Klerės drabužiais (su XX-ojo amžiaus suknele jiems ji atrodo nei nuoga, nei apsirengusi) ir įtaria ją šnipinėjimu anglams, vyrai pasiima jauną moterį su savimi – į Leocho pilį. Ji nėra kalinė, tačiau išeiti taip pat negali – kiekvienas jos žingsnis yra stebimas, o pabėgimas nesibaigtų geruoju.

Klerė lengvai adaptuojasi „senovėje“ – pernelyg lengvai. Niekam nekliūna jos vietinių papročių neišmanymas, kalba, kuri taip pat turėtų skirtis. Žinoma, draugauti nieks su ja nepuola, bet toks jau tas amžius – įtarumo ir klastos. Tikra draugystė, matyt, buvo išrasta vėliau J

Pradžioje paminėjau, jog „Svetimšalės“ negalima pavadinti tikruoju istoriniu romanu. Taip yra todėl, kad Klerės istorija, atrodo, nė kiek nedomina. Ji neišnaudoja savo padėties išskirtinumo (istorija besižavintis jos vyras, matyt, pultų klausinėti ir tyrinėti). Klerė tiesiog stengiasi išgyventi, karts nuo karto pasipiktindama laikų tamsumu, elgesiu su moterimis ir panašiai – galima pagalvoti, kad Klerė į XVIII-ąjį amžių keliavo ne iš XX-ojo vidurio, o tiesiai iš mūsų laikų. Nors galbūt ji tiesiog priprato būti savarankiška – gyvenimas jos nelepino.

Nors Klerė stengiasi grįžti „namo“, vis mąsto apie pabėgimo planus, man nepasirodė, kad ji būtų išsiilgusi savo vyro. Juolab, kad čia jai tenka... dar kartą ištekėti. Už jaunojo gražuolio Džeimio Freizerio. Nuo jų tuoktuvių ir prasideda visi smagumai.

Diana Gabaldon atrodo talentinga meilės romanų rašytoja. Kelionė laiku, persikėlimas į praeitį – tai tik gėlytės, suplanuoti sunkumai – tik tam, kad pagrindinė herojė turėtų dėl ko blaškytis. Ir ji blaškosi. Naujasis vyras iš tikrųjų patinka Klerei – patiko dar tuomet, kai nebuvo jos vyru. Apie XX-ajame amžiuje likusį Frenką ji prisimena tik retkarčiais – lyg iš padorumo. Gal labiau ilgisi savo gan patogaus gyvenimo? Man atrodo, kad ji mielai būtų persikėlusi atgal kartu su naujuoju vyru – „Sveikas, Frenkai, žinau kaip tau patinka istorija, atvežiau tau gyvą dovanėlę, susipažinkite, čia mano naujasis vyras“. Ak, kaip gaila, kad Klerė neištekėjo už Frenko protėvio, Randalo, siurprizas būtų buvęs dar smagesnis.

Juokauju, žinoma – nieko panašaus neįvyksta, bent jau pirmojoje knygos dalyje. Kas įvyksta? Ogi daug daug lovos reikalų:

„Džeimiui vėl sukilo geiduliai“ –

tai praktiškai viskas, ką galiu papasakoti, kad netektų raudonuoti ir atskleisti visų detalių. Mane nustebino tik štai kas – kad Klerė, atrodo, sąmoninga moteris, be to, ragavusi medicinos mokslų, labiau nerimauja dėl patalinių blakių nei galimo nėštumo. Tiek laiko praleidžiant horizontalioje pozicijoje su jaunu vyruku...negi jai neatėjo į galvą, kad gali pastoti? O gal užbėgu įvykiams už akių?

Ate, Klere, ate, Džeimi, susitiksime antrojoje knygoje.

kodėl man nepatiko "Šešėlių verpėja"

O jau gyrė man visi tą knygą, gyrė. Ir kas gavosi? Pssšš kažkoks. Net liūdna, kad į knygą dedamos viltys taip nepasiteisino.

taigi, kodėl E. Kurklietytės „Šešėlių verpėja“ man visiškai nepatiko:

1. Kalba. Graži, melodinga, bet pernelyg iščiustyta, todėl dirbtinė – kiekviename sakinyje vienam veiksmui skiriama per daug epitetų. Net pelkės aprašymai manęs pernelyg nedžiugino. Tai dar būtų pateisinama, bet:

2. Veikėjas/pasakotojas. Atleiskit, bet vyrai taip nekalba. Net jausmingiausi (o Benas man toks nepasirodė). Aprašytas jo vidinis pasaulis yra pernelyg moteriškas, sukurtas moters ir sukurtas moteriai. Manau, kad daug sėkmingesne pagrindine pasakotoja būtų tapusi jo žmona. Apskritai, ji, su savo fobijomis yra daug stipresnė veikėja už pernelyg prėską, išskidusį Beną.

3. Kriminalas. Na, kam, kam reikėjo tų mafijozų, tamsintų langų ir panašių nesąmonių? Jei jau taip giriam šį „lietuviškojo magiškojo realizmo“ šedevrą, pasakykit – įsivaizduojat skustagalvius nepraustaburnius Markeso kūryboje? Aš tai ne. Kita vertus,

4. Nesąmonės. Puikiai galiu įsivaizduoti kokį Pedrą Paramą, įjojantį į savo gimtąjį miestelį, bet Benas ant baltos kumelaitės, Vilniuje, prie Parodų rūmų? Kažkoks pasityčiojimas.

Apie muilo operą pabaigoje iš vis patyliu.

5. Verpėja. Man atrodo, rašytoja neišnaudojo viso šios veikėjos potencialo. Jos atsikraustymas į miestelį, „verslas“ žadėjo daug – atrodė, kad siužetas gali „ištempti“ šį romaną. Deja, taip neatsitiko.

2011 m. rugsėjo 22 d., ketvirtadienis

kiek pasaulių tilptų į Kambarį?

Įsivaizduok, kad tau penkeri (kaip tik neseniai atšventei gimtadienį). Įsivaizduok, kad turi mamą (jai – 26-eri). Įsivaizduok, kad gyvenate Kambaryje – turite Spintą, Stalą, Lovą, keletą knygų, dar šiek tiek daiktų. Visa kita egzistuoja „per televizorių" – įsivaizduok, kad niekada nesi išėjęs už Kambario ribų ir tiki, kad už jo yra tik Kosmosas. Ir dar Senasis Nickas (arba Velnias).

Emmos Donoghue „Room“ tai berniuko lūpomis pasakojama kraupi jo ir jo motinos istorija – gal labiau motinos? Ją, devyniolikmetę, pagrobė ir įkalino gudriai įrengtame Kambaryje - toli nuo smalsių akių, su kodine spyna, garso izoliacija. Ir mažu stoglangiu – čia gimęs penkiametis Džekas jame dažnai stebės Mėnulį – Dievo veidą.

Skaitydama prisiminiau Roberto Benigni "Life is beautiful“ –"Kambaryje" įkalinta mama savo sūnui taip pat sukuria alternatyviąją realybę. Tam, kad neišprotėtų. Abu. Ji – iš ilgesio viskam, ko neteko. Jis – iš negalimybės pažinti to tikrojo pasaulio už Kambario ribų. Todėl iki penktojo gimtadienio Džekas gyveno nieko nežinodamas apie tai, kodėl jie su mama yra uždaryti. Jis nieko nenutuokė apie gyvenimą Anapus Kambario – saulę, vėją, kitus vaikus, kitus žmones apskritai. Jo pasaulyje buvo tik jis, mama ir Senasis Nickas, nuo kurio mama ji slėpdavo Spintoje. Tik tai egzistavo Iš Tikrųjų.

Kraupau skaitydama – žinoma, taip, skaitytojai iš karto supras, kaip sumaniai Džekas yra apgaudinėjamas mamos. Uždarytas spintoje, negalėdamas užmigti, jis skaičiuoja mamos Lovos girgžtelėjimus – ir mes žinome, kodėl ji giržda. Darbo dienomis (niekada savaitgaliais) tam tikru laiku jis su mama rėkia iš visų jėgų – jam tai toks žaidimas, jo mama tuo metu vis viliasi, kad juos kas nors išgirs. Išgirs ir išgelbės.

Realybės dekonstravimas – visiškas jos sugriovimas, pabėgimo planas, ir vėliau – pats Naujas Pasaulis vaiką užgriūna iš esmės nepasiruošusį. Viskas įvyksta pernelyg greitai.

Paradoksalu — ir jos greičiausiai manęs nepaklausys – norėčiau šią knygą (dar neišleistą lietuviškai) rekomenduoti visų pirma mamoms (nors ginkdie nesakau, kad tik mamos gali ją tinkamai įvertinti). Nesigąsdinkite sudėtingos, skaudžios jos tematikos. Vaiko pasakojime akcentuojamas ne smurtas, ne prievarta. Juoksitės iš Džeko prisigalvojimų. Stebėsitės neįtikėtina jo mamos fantazija – jiems, uždarytiems mažoje patalpoje anaiptol netrūko veiklos – ir ne, jie nekiurksojo priešais Televizorių (nors jį ir turėjo). Rašytojai puikiai pavyko perteikti vaiko mąstyseną, jo pasaulį, elgesį, jo baimes. Tai maža vaiko psichologijos studija.

Tai iki smulkmenų apgalvotas romanas – jame Juoda staiga nevirsta Balta. Perėjimas iš Kambario į Pasaulį neišsprendžia visų mamos ir sūnaus problemų. Atvirkščiai, vietoj senų, nebeaktualių, atsiranda kitos. Jų daugėja. Jie kovoja, grumiasi, kartais pasiduoda. Bet laimi. Pasaulis yra Jų.

there's things we might try when we're braver.

Going up in an airplane
Having some of Ma's old friends over for dinner
Driving a car
Going to the North Pole
Going to school (me) and college (Ma)
Finding our really own apartment that's not an Independent Living
Inventing something
Making new friends
Living in another country not America
Having a playdate at another kid's house like Baby Jesus and John the Baptist
Taking swimming lessons
Ma going out dancing in the night and me staying at Steppa and Grandma's on the blow-up. Having jobs
Going to the moon